Hoe valideer ik mijn productstrategie?

Een goede productstrategie is noodzakelijk voor een succesvol bedrijf. De vraag is alleen: hoe kom ik tot een goede strategie? Het antwoord: valideren!

2/13/20242 min lezen

Strategie verfijnen door aannamen te identificeren en te toetsen

Aannames. We kunnen niet zonder. Bijvoorbeeld dat we het water uit de kraan kunnen drinken. Dat onze telefoon het doet. Dat we internet hebben. Dat morgen de zon weer schijnt. Of bij ons: dat het weer regent. Toch kunnen aannames ook 'gevaarlijk' zijn. In productontwikkeling wordt niet voor niets vaak gezegd 'Assumptions are the mother of all fuckups'. Zeker bij het starten van een nieuw bedrijf of het ontwikkelen van een nieuw product worden veel aannames gemaakt. Die soms gebaseerd zijn op drijfzand, soms op halve waarheden. 'Dat wil toch iedereen'? 'Dit onderzoek gaf aan dat ...'. Daarom is het van essentieel belang om bij nieuwe producten goed te bedenken welke aannamen gemaakt zijn en hoe dit getoetst kunnen worden.

Roman Pinchler heeft daar een mooi framework voor gemaakt, waarin hij de volgende stappen aanbeveelt voor het valideren van de strategie:

  1. Bepaal de grootste risico's / hypothesen in de strategie. Hiervoor wordt ook vaak een matrix gebruikt waarbij de kans op voorkomen van een risico wordt uitgezet tegen de impact van het risico. Zie figuur onder.

  2. Kies de beste methode om deze hypothesen te valideren.

  3. Valideer de hypothesen

  4. Evalueer en neem een beslissing op basis van de verzamelde data

Manieren om hypothesen te toetsen

Een belangrijk onderdeel van deze stappen is het valideren van de hypothesen. Dat kan op verschillende manieren. Robert van Eekhout geeft een mooi overzicht van een aantal manier om je propositie te valideren, zoals:

  • Kijk in Google Trends of mensen zoeken naar jouw product

  • Maak een Google Ad met een landingspagina.

  • Gebruik Unique Link tracking. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief met een link naar je product. En meet dan ook wat de gebruikers doen op die pagina, bijvoorbeeld met een Call to Action button

  • Focusgroepen met storyboards

  • A/B testen

  • Buy-a-Feature game: geef een groep gebruikers een fictief budget die ze kunnen uitgeven aan jouw product en aan andere producten

  • Crowdfunding

Conclusie: elke 3 maanden strategie herijken

Een strategie berust op veel aannamen. Het is van groot belang die aannames op een structurele manier te toetsen, en op basis daarvan de strategie eventueel aan te passen. De grote vraag is dan: hoe vaak moeten we dit doen? Roman Pinchler adviseert dit elke drie maanden te doen. Onze omgeving verandert immers door de technologische ontwikkelingen steeds sneller, en dat vraag om tijdig bijsturen. Veel bedrijven werken met SAFe en houden doorgaans om de drie maanden een PI (Product Increment) planning. Aansluiten op die cyclus biedt zeker voordelen. Niet dat de strategie dan helemaal anders moet, maar wel goed om de strategie up-to-date te houden.