Hoe kan ik AI gebruiken in productmanagement?

Veel banen worden geraakt door AI. Zo ook die van product manager. In deze blog leg ik uit wat AI kan betekenen voor de productmanager.

AI

1/29/20243 min lezen

In een steeds veranderende technologische wereld is het essentieel om bij te blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen. AI-technologieën transformeren de manier waarop bedrijven hun producten ontwerpen, ontwikkelen en op de markt brengen. Ik ben een heilig aanhanger van een data-driven aanpak. Met AI als een belangrijk onderdeel. En daar sta ik niet alleen in. Uit een onderzoek van Pendo blijkt dat tweederde van de product leaders gelooft dat AI een belangrijke rol speelt in het analyseren van data. Alleen .... In de praktijk blijkt dat slechts 15% van de In de praktijk blijkt dat slechts 15% van de productmanagers dit ook dat werkelijk toepast. Er zit dus een groot verschil tussen de wens in de praktijk. Mijn missie is omdat gat te verkleinen.

Daarom heb ik een online training gevolgd bij Google, Pendo en Mind the Product over het toepassen van AI in het productontwikkelingsproces. Zeer leerzaam! In dit artikel een aantal 'take-aways'.

Product led organisaties zijn succesvoller

Het lijkt misschien een inkopper. Maar wat is dat eigenlijk, een 'product-led-organisatie'. Waar het feitelijk om gaat, is dat het hele bedrijf wordt georganiseerd rond het product. Dit betekent ondermeer:

  • besluiten worden genomen op basis van data in plaats van onderbuik gevoel

  • het product is het marketing kanaal

  • gebruikers kunnen zichzelf helpen

  • er is een uitstekende onboarding ervaring

  • en er is continue user feedback

Onderzoek wijst uit dat bedrijven die een Product Led strategie volgen gemiddeld 28% meer actieve gebruikers hebben en 15% meer omzet hebben dan bedrijven die deze strategie niet volgen.

Gebruik product management life cycle

Productinnovatie is niet hetzelfde als features opleveren. In de praktijk krijgt dat helaas wel vaak de meeste aandacht. Zodra een nieuwe functionaliteit is opgeleverd, gaan we over naar de volgende functionaliteit. En vergeten we de vorige. Zeer begrijpelijk en menselijk. Maar bijzonder weinig effectief. De ideale productontwikkelingscyclus ziet er als volgt uit:

  • Bepaal de business outcome. Wat willen we bereiken.

  • Discover. Waar zitten de pijnpunten bij onze klanten of prospects?

  • Validate. Hoe bepalen we de juiste oplossing? Welke prototypes moeten we ontwikkelen? Hoe kunnen we dit gaan analyseren?

  • Build. Bouw de MVP.

  • Launch. Breng het product naar de markt.

  • Evaluate. Kijk waar gebruikers tegenaan lopen. Welke feedback krijg je? Hoe is de flow van gebruikers die wél het product gaan gebruiken?

  • Iterate. Pas het product aan om de business outcome te verbeteren

Pas principes Product-Led-Growth toe

Product-led-growth, afgekort als PLG, heeft als belangrijkste uitgangspunt dat het product zelf de beste marketing tool is die je hebt als bedrijf. Een product moet zo goed zijn dat het zichzelf verkoopt. Producten waar geen significante vraag naar is in de markt kun je marketen tot je een ons weeg. Maar dat gaat het verschil niet maken. PLG bestaat uit de volgende principes:

  • geef de gebruikers de optie om het product gratis te gebruiken

  • creëer zo vroeg mogelijk in de flow een 'aha' moment

  • biedt best-in-class usability

  • laat een aankoop aanvoelen als een logische stap

  • bouw viraliteit in

Data, data, data

Bij alles wat je doet. Denkt. Droomt. Ziet. Data is onmisbaar. Bij elke stap in het productontwikkelingsproces. En AI kan daarbij helpen. Goede nieuws is dat dit door veel product leaders wordt onderkend. Tweederde van hen ziet AI als belangrijke tool om data te analyseren en samen te vatten. Alleen .... slechts 15% van de productmanagers doét het ook daadwerkelijk. Een schrijnend gat. Dat moet kleiner. Hoe? Ik heb wel wat ideeën en help je graag!

Tot slot

AI gaat je enorm helpen als Product Owner. Een groot deel van je werk kan worden overgenomen door AI. Is dat een bedreiging? Of juist een enorme hulp? Dat bepaal je zelf. Je kunt toekijken wat er gebeurt. En vooral de gevaren zien. Of zelf in de lead blijven. Het is aan jou...