De rol van AI in productmanagement

AI gaat een grote rol spelen in productmanagement. In dit artikel bekijken we hoe AI kan helpen bij het verbeteren van productmanagement

2/13/20242 min lezen

AI gaat veel betekenen voor een groot aantal beroepen. Ook productmanagement is een vakgebied waar AI een grote invloed gaat hebben. In een leuk artikel op LinkedIn van Brian Mahlangu worden vijf manieren genoemd hoe AI kan helpen bij Product management:

  • Gepersonaliseerde aanbevelingen. Denk aan aangepaste berichten, aanbevelingen voor bepaalde features of andere vergelijkbare producten. Hyperpersonalisatie is een term die hier vaak gebruikt wordt.

  • Predictive analyses. Door het analyseren van grote hoeveelheden data kan het gedrag van de gebruiker beter worden voorspeld, zoals churn of de aanschaf van een product.

  • Customer Support. De inzet van een goede chatbot kan Support ontlasten en de gebruiker sneller en vaker (24/7) helpen.

  • Dynamic Pricing. AI kan helpen om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen die zijn afgestemd op de behoeften van een groep gebruikers.

  • Productverbeteringen. Door het analyseren van gebruikersgedrag, feedback van de gebruikers en te kijken naar de trends in de markt, kan AI suggesties geven voor productverbeteringen.

Userpilot is nog iets uitgebreider en noemt de volgende taken waarin AI een rol kan spelen:

  • Uitvoeren van marktonderzoek

  • Genereren en evalueren van nieuwe ideeën

  • Ontwikkelen van User Personas

  • Opstellen en communiceren van productvisie en productstrategie

  • Prioritering en roadmapping

  • Definiëren van productreleases

  • Beheren van feedback van klanten

  • Onderhouden van contacten onderhouden met interne en externe belanghebbenden

Leuke AI tools voor Productmanagement

Leuk, hoor ik je denken, al die theoretische manieren waarop we AI kunnen inzetten voor productmanagement. Maar hoe kan ik dat nu doen in de praktijk? De site Canny heeft een aantal leuke tools op een rijtje gezet die je kunt gebruiken:

  • ChatGPT. Uiteraard niet verrassend, maar toch goed om op te nemen. Wat kun je doen met ChatGPT? Of natuurlijk met een andere GenAI tool zoals Bard of Copilot. Hier een aantal voorbeelden:

    • Marktonderzoek. Vraag bijvoorbeeld eens hoe groot een bepaalde markt is. Of welke partijen je concurrent zijn. Of wat de marktontwikkelingen zijn.

    • Tekst schrijven of redigeren. Denk aan het schrijven van documentatie voor Customer Support. Of User Stories. Of marketing content.

    • Code genereren. Misschien niet direct voor jou als Productmanager, maar wel iets om met je team te bespreken.

    • Plaatjes genereren

    • Ideeën genereren

    • Ideeën prioriteren. Wellicht iets minder voor de hand liggend, maar zeker iets waar ik veel van verwacht.

    • Feedback analyseren

  • Missive: een tool die verschillende manier van communicatie (SMS, email, social media) samenvoegt in één inbox. Deze tool kan bijvoorbeeld automatisch vragen van klanten beantwoorden.

  • Recruitee: helpt om het recruiting proces te verbeteren.

  • Notion AI: gericht op het verbeteren van productdocumentatie.

  • Tome: een manier om eenvoudig presentaties te maken

  • Canva: een handige applicatie om afbeeldingen te maken en zo bijvoorbeeld product ideeën te visualiseren

  • Kadoa: voor het verwerken van data uit verschillende bronnen zoals PDF, CSV en websites.

  • Clickup: kan onder andere tekst samenvatten, aktiepunten voorstellen, ideeën genereren, voorstellen doen voor namen van bepaalde functionaliteiten en vragenlijsten opstellen voor onderzoeken.

  • Peak: platform voor optimaliseren van productvoorraden, pricing en personalisatie.

  • Kindly: bestaat ondermeer uit een chatbot, een virtuele shopping assistent en tools om conversie te optimaliseren.

  • Canny: genereert antwoorden op vragen met behulp van AI.

  • Twilio Segment: richt zich op verkrijgen van een beter inzicht in klanten, het optimaliseren van marketing campagnes en gepersonaliseerde communicatie.

  • Amplitude: bieden een dashboard vergelijkbaar (maar beter dan) Google Analytics. Hebben o.a. tools voor aanbevelingen, monitoring en het uitvoeren van experimenten. Zie ook het artikel over het belang van goede dashboards.