De impact van de ChatGPT store

ChatGPT heeft onlangs haar ChatGPT store gelanceerd. Gaat dit net zo'n grote revolutie teweeg brengen als de AppStore van Apple heeft gedaan?

2/1/20243 min lezen

Met de opkomst van de ChatGPT Store, een digitaal platform voor de distributie van door kunstmatige intelligentie (AI) aangedreven applicaties, staat de samenleving aan de vooravond van een significante technologische ommekeer. Dit platform kan vergeleken worden met de revolutionaire lancering van de AppStore van Apple in 2008, die een nieuwe dimensie toevoegde aan smartphonegebruik en de ontwikkeling van mobiele applicaties. De ChatGPT Store belooft een vergelijkbare, zo niet grotere, impact te hebben op de manier waarop we interactie hebben met technologie, vooral met betrekking tot AI-gedreven diensten.

Vergelijking met de Appstore

De AppStore, en later ook de Google Play store, hebben een niet te onderschatten impact gehad op de wereld. Daar waar Apple en Google tot die tijd alleen zelf apps ontwikkelden, werken er nu vele miljoenen ontwikkelaars aan apps. Volgens een onderzoek werkten er in 2019 zo'n 26 miljoen ontwikkelaars aan apps. Het ecosysteem van Apple is zo goed, dat dit zorgt voor een enorme binding met de klanten van Apple. Once you're in, you can't get out. Veel bedrijven verdienen hier veel geld mee.

De vraag is nu natuurlijk in hoeverre dit ook opgaat voor ChatGPT Store. Ik denk het wel. Misschien niet in relatieve zin - Apple was natuurlijk de eerste was met de Appstore dus die verandering was enorm. Maar een absolute zin denk ik dat de ChatGPT Store nog wel iets groter zou kunnen worden dan de App Store van Apple.

Mogelijke toepassingen ChatGPT Store

De mogelijkheden van de ChatGPT store zijn oneindig. Om een paar mogelijke concrete toepassingen te noemen:

  1. Finance: een AI-bot die automatisch financiële producten zoals aandelen en cryptocurrency trade en goede rendementen levert.

  2. Personal: Een bot die alle verjaardagen van je vrienden onthoudt en ze automatisch leuke berichten of kado's verstuurt

  3. Gezondheidszorg: AI-applicaties in de gezondheidszorg kunnen bijdragen aan diagnosestelling, behandelingsopties en zelfs persoonlijke gezondheidsmonitoring, wat de efficiëntie en effectiviteit van zorg kan verbeteren

  4. Kunst en cultuur: Het schrijven van scripts, het componeren van muziek, AI-tools kunnen creatieve professionals ondersteunen bij het genereren van nieuwe ideeën en het verbeteren van hun werk.

  5. Gaming: de store biedt een nog lagere drempel voor ontwikkelaars om hun eigen game te ontwikkelen en uit te brengen

  6. Energie: slimme toepassingen om je energieverbruik te beheersen, alleen energie te gebruiken op het moment dat de dynamische prijs laag is (of zelfs negatief!), je auto opladen. Zie bijvoorbeeld ook een app als de EV-Eddy (mooie naam) die slim je auto oplaadt op het moment dat de energieprijs laag is.

  7. Educatie: AI-aangedreven educatieve apps kunnen gepersonaliseerd leren op een nieuw niveau brengen, waarbij de software zich aanpast aan de leerstijl en het niveau van elke gebruiker.

En de etische kant?

Heeft de ChatPT store dan alleen maar voordelen? Evident wellicht, maar uiteraard: nee. Er zijn voldoende redenen te verzinnen waarom het ook mis kan gaan. Dat de privacy van gebruikers in het geding is. Dat de robots dingen gaan doen die wij als mensheid misschien niet willen. Dat de kloof tussen de haves en de have-nots alleen maar groter wordt. En er zijn natuurlijk ook altijd boefjes die nu eenmaal niet altijd het beste voor hebben met de wereld - maar wel met de eigen portomonnee en macht. Regulatie is hier zeker op zijn plaats. Maar ook o zo moeilijk!

Conclusie

De ChatGPT Store staat op het punt een nieuwe golf van digitale transformatie in te luiden, vergelijkbaar met de impact die de Appstore had in het vorige decennium. Deze ontwikkeling belooft niet alleen een revolutie in de manier waarop we technologie gebruiken, maar ook in hoe we werken, leren en onze vrije tijd besteden. De sleutel tot het succes van de ChatGPT Store zal liggen in het balanceren van innovatie met ethische en privacy-overwegingen, en het bieden van waarde aan zowel gebruikers als ontwikkelaars. Alleen dan kan het zijn volledige potentieel bereiken en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.