De VS: uw redder in nood!

De VS: uw redder in nood!

Laat ik maar meteen beginnen met een biecht: ik heb een haat-liefde verhouding met de VS. Aan de ene kant heb ik enorme bewondering voor de ondernemersgeest en de positieve instelling van Amerikanen. Diensten en bedrijven als Google, Facebook, Netflix en Airbnb zijn lichtende voorbeelden voor mij, en ik maar daar ook graag gebruik van. Anderzijds heb ik veel moeite met het Amerikaanse imperialisme. Overal ter wereld, zeker op strategische plekken met bijvoorbeeld veel olie in de grond, is Amerika. Met de instelling  ‘de vijand van onze vijand is onze vriend’ en ‘je bent voor ons of tegen ons’ maakt de VS daarbij ook veel vijanden. Maar goed, daar gaat dit stuk niet over. Wel over het ‘zelfreinigend vermogen’ van (deels) Europese instanties, en de rol van de VS daarbij. Ik loop er een paar langs.

Tour de France

Een doping paradijs. Daar stond de wielrenwereld eigenlijk al heel lang om bekend. Zo ook de Tour de France. Maar er iets aan doen? Tja, dat laten we dan toch liever aan de VS over. Het instituut USADA pakt zowel Landis als Armstrong de gele truien af. De reaktie van Armstrong? Zonder doping is de Tour niet te winnen…

FIFA

Corruptie? In de FIFA? Ach, valt wel mee. Je neemt eens wat steekpenningen aan voor het gunnen van de organisatie van een toernooitje, maar om dat nou omkopen te noemen… Tja, de integriteit van bestuurders als ‘old boy’ Blatter is ver te zoeken. Ook de handen van Platini blijken niet erg schoon. En wie moest ook hier schoon schip maken? U raadt het al. De VS.

Walmende dieseltjes

Duitse wagens hebben de naam bijzonder degelijk en comfortabel te zijn. Of moeten we zeggen: ‘hadden’. Want het VW schandaal maakt pijnlijk duidelijk dat er op grote schaal is gesjoemeld. Weg reputatie, weg merk? De Volkskrant maakte een mooie reconstructie hoe dit heeft kunnen gebeuren en becijferde al dat de claims mogelijk hoger zullen uitvallen dan de € 28 miljard die VW in kas heeft. Ook andere producenten van auto’s zal dit niet onberoerd laten. En wat blijkt? Ook hier is het de VS die ingrijpt. Zelfs de naam van het schandaal is Amerikaans: dieselgate. En, zoals gewoonlijk, volgt Europa met een poldercompromis waarbij de normen voor nieuwe auto’s over twee jaar met 60% overschreden mogen worden. Pas over vier jaar geldt een striktere norm met een maximale ‘technische’ overschrijding van 18,7%.

Schermafbeelding 2015-10-07 om 14.01.48

Waarom toch altijd de VS?

Het blijkt dus steeds de VS die ingrijpt bij dit soort uitwassen. Terwijl de VS juist voorstander is van de vrije markt, lijkt zij het toezicht toch beter geregeld te hebben dan Europa. Wellicht omdat de VS niet bestaat uit een polderende organisatie? Of zijn ze gewoon daadkrachtiger? Ook werknemers worden daar immers sneller op straat gezet, waarmee de VS sneller kan inspelen op veranderende economische omstandigheden. Speelt wellicht mee dat Amerika wereldwijd haar suprematie ten toon wil spreiden? Of zijn ‘wij Europeanen’ gewoon te slap? U mag het zeggen.