PAPER: gedoemd te mislukken?

PAPER: gedoemd te mislukken?

De Persgroep heeft op 27 mei haar initiatief PAPER gelanceerd. Barbara van Beukering, oud hoofdredacteur van onder ondere Volkskrant Magazine, Blvd. en Parool, leidt deze nieuwe poging van De Persgroep om haar positie te verwerven op het digitale domein te versterken. Beukering is sinds begin dit jaar weg bij het Parool en bezig met PAPER. Op LinkedIn staat overigens dat ze nog hoofdredacteur is van Parool.

Blendle, maar dan net niet

PAPER is een ‘digitaal magazine’. Toegegeven: de marketing is best goed op orde. De naam is kort en aansprekend (zij het dat het verwijst naar het ‘oude’ papier), en de teksten op de site zijn goed. “Het internet is fast food voor de geest. We snacken tweets. Slurpen koppen. Snaaien feitjes. We lezen meer, maar weten minder. Daarom is er nu PAPER, een nieuw digitaal magazine met de beste verhalen uit de beste kranten. Elke dag 15 artikelen. 6 dagen per week.”. Het is, in andere woorden, een soort Blendle 2.0. Althans, een dienst die wil meeliften op het succes van Blendle. Alleen: Blendle doet het stukken beter. Waarom?

1. De keuze is (niet) reuze

Bij Blendle kun je vrijwel onbeperkt kiezen uit een groot aantal kranten en tijdschriften. NRC,Volkskrant, De Telegraaf, Trouw, AD, Elsevier, Quote, Psychologie Magazine, De Groene Amsterdammer, Quest, Prive, Revu, Panorama, Story, Viva, en ga zo maar door. Voor elk wat wils dus. En er is ook nog een internationale uitbreiding in het vat: Alexander Klöpping heeft al oriënterende gesprekken gevoerd met The New York Times, Time Magazine en Wired. En PAPER dan? Die heeft alleen de titels van De Persgroep.

2. Journalistiek van de oude stempel

PAPER selecteert voor €5,95 per maand elke dag de 15 ‘beste’ artikelen voor je. De achterliggende gedachte is, blijkbaar, dat de hedendaagse consument hiertoe niet in staat is. En dat alle consumenten hetzelfde willen. Waarbij de redactie wel bepaalt wat het beste is voor je. De tijd van twitter, facebook en instagram is klaarblijkelijk nog niet helemaal doorgedrongen tot de burelen van de bedenkers van het concept.

3. Lunch overslaan

PAPER stuurt de artikelen elke dag om 12.00 uur naar je toe. Dus PAPER bepaalt niet alleen WAT je leest, maar ook WANNEER je het moet lezen. Dat de informatiebehoefte van de meeste mensen dan al grotendeels gestild is, is schijnbaar voor PAPER niet erg relevant.

4. Vast bedrag per maand of ‘pay-per-use’

Bij PAPER betaal je een vast bedrag per maand. Bij Blendle per artikel. Vanuit PAPER kan ik mij de keuze voor een vast bedrag goed voorstellen. Dat is immers het beproefde model bij onder andere Netflix en Spotify. De vraag is echter of de consument daartoe bereid is. Bij Netflix en Spotify kun je immers onbeperkt films kijken of muziek luisteren, en is het aanbod bijzonder groot. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen een gratis proefabonnement gaan nemen. Maar ook dat 95% daarna niet gaat betalen, of in elk geval snel afhaakt.

Aanmelden is een volstrekte crime

Warm gedraaid door de mooie website, besluit ik mij aan te melden voor de gratis maand. Twee aanmeldpogingen, een gesprek met de helpdesk en een email wisseling verder, kan ik echter nog steeds geen gebruik maken van PAPER. Het begon met het downloaden van de app. Ik wilde mij meteen aanmelden, maar kon alleen kiezen voor ‘inloggen’ of ‘meer informatie’. Ik koos voor inloggen. Daar zag ik echter geen optie om mij aan te melden. Ik kon ook niet terug naar de startpagina, en heb de app dus moeten sluiten. Na opnieuw opstarten heb ik mij via de ‘meer informatie’ knop aangemeld. Ik zou snel een email bevestiging krijgen. Twee uur later heb ik die nog niet gekregen. Ik besluit maar om met een ander email adres aan te melden – wellicht is mijn andere email adres ergens in een spam box beland. Zelfde verhaal, geen bevestigingsemail.

Wachtwoord vergeten

Dan maar even proberen via de ‘wachtwoord vergeten’ optie. Ik krijg vervolgens een mail met daarin mijn inloggegevens. Behalve mijn wachtwoord dan ….


 

Schermafdruk 2015-05-29 13.34.35


 

Ik besluit maar te bellen met de helpdesk. Na vijf minuten in de wacht te hebben gestaan, krijg ik een bijzonder vriendelijke jongen aan de lijn. ‘Ik stuur u zo een mail’, geeft hij aan. Het blijkt dat ik een mail krijg, waarin ik word gevraagd om de mail die ik heb gekregen terug te sturen. Die is schijnbaar niet door de helpdesk zelf te achterhalen. Inmiddels wacht ik al weer een paar uur en besluit of ik niet toch stiekum kan inloggen. Gelukkig krijg ik de volgende melding op mijn scherm.


 

Schermafdruk 2015-05-29 14.34.18


 

Conclusie: werk aan de winkel

Gezien mijn persoonlijke interesse en werkverleden (bij de Volkskrant) juich ik elk initiatief toe om de mooie journalistiek in Nederland te behouden en ook de jongeren aan het lezen te houden. Ik ben echter bang dat PAPER geen deuk in het spreekwoordelijke pakje boter gaat slaan. Na het downloaden en installeren van de app, twee registratiepogingen, een belletje met de helpdesk en een mailwisseling verder, sta ik nog steeds met lege handen. Het is dat ik De Persgroep een warm hart toedraag, anders was ik al lang afgehaakt. Dus Persgroep: werk aan de winkel!!