87% tv-kijkers gebruikt second screen

87% tv-kijkers gebruikt second screen

Volgens een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD gebruikt 87% van de televisiekijkers in de VS een second screen. Dit is overigens meestal een computer of laptop (60%), op de voet gevolgd door de smartphone en tablet. Iets meer dan 20% gebruikt zijn eReader tijdens het tv kijken.

Gebruik apparaten tijdens televisiekijken

 

Interactieve second screen toepassing nog niet populair

Uit het onderzoek komt naar voren dat van alle second screen gebruikers minder dan de helft (47%) zijn tweede scherm gebruikt voor televisie gerelateerde zaken. En dan gaat het vooral om het opzoeken van informatie over de auteurs of de show. Ook wordt relatief vaak aktie ondernomen naar aanleiding van een advertentie op de televisie. De echte interactieve second screen toepassingen zoals het spelen van een spel of stemmen worden nog beperkt gebruikt.

Second screen acitiviteiten tijdens tv kijken

Het onderzoeksbureau NPD zegt hierover het volgende: “The most common TV-to-second-screen interaction was learning more about the TV program they were watching, and finding out about the actors in that program. Viggle, zeebox, and other apps designed to enhance second-screen engagement are not commonly used by consumers. Instead, of those TV watchers who engage in second-screen activities, most interact with their TV experience by visiting IMDb, Wikipedia, and social networks. Viewers are interested in searching to find further information about TV shows they are watching, but they are not using games and other immersive applications created as a component of the programming.”

Conclusie: let’s not jump to conclusions

Het onderzoeksbureau concludeert dus dat de echt interactieve secondĀ  screen toepassingen nog niet zo succesvol zijn. De vraag is of die conclusie gerechtvaardigd is. Als er van de kijkers zo’n 10% stemmen, en ook nog eens 12% een spel speelt, en 9% de berichten volgt, is dat dan zo weinig? Aangezien elke show in Nederland toch al snel enkele honderdduizenden kijkers heeft, is 10 a 20% actieve participatie nog helemaal niet zo slecht. En we staan natuurlijk ook pas aan het begin. Dus NPD: laten we niet te snel conclusies trekken. Misschien waren de impliciete verwachtingen van de auteurs van NPD wel iets te hoog gespannen?