Adverteren op iPad populair

Adverteren op iPad populair

Gebruikers iPad klikken 2,5 keer zo vaak op advertentie als Android tablet gebruikers

Adverteren op de iPad wordt steeds populairder. Dat beweert MoPub, een real-time advertentieplatform in de VS. Het bedrijf analyseerde zo’n 90 miljard getoonde advertenties in het laatste kwartaal van 2012. Uit de analyses blijkt dat de gebruikers van de iPad veel vaker doorklikken op advertenties dan iPhone gebruikers en gebruikers van Android telefoons en tablets. De Click Through Ratio (CTR) bij de iPad bedraagt 2,2%, anderhalf keer zo hoog als bij de iPhone en zelfs 2,5 keer zoveel als gebruikers van Android tablets.

 

Tarieven adverteren stijgen

De toename van het aantal kliks op advertenties leidt er toe dat ook de prijzen van advertenties op de mobiele apparaten weer stijgt. In de laatste drie maanden van 2012 is de CPM (Cost Per Mille, de prijs voor 1.000 vertoningen)  zo’n 50% gestegen. Opvallend is dat de CPM van de iPad het minst hard stijgt. De stijging van de CPM tarieven geeft aan dat de vraag naar advertenties stijgt, en dat adverteerders dus in toenemende mate mobiel en tablets inzetten.

 

Adverteerder loopt achter

De toenemende interesse is eenvoudig verklaarbaar. De praktijk heeft uitgewezen dat het altijd enige tijd kost voordat de adverteerder het gedrag van de consument volgt. Michiel Buitelaar zie hierover ooit in zijn functie als COO van Sanoma Digital tegen BNR dat advertentiesector een paar jaar achterloopt op de tijdsbesteding van de consument. “Dat was met internet ook zo”, aldus Buitelaar.