iPad mini geen concurrent van iPad

iPad mini geen concurrent van iPad

Op 23 oktober 2012 kondigde Apple de iPad mini officieel aan. De eerste verkoopcijfers druppelen inmiddels langzaam binnen. Zo berichtte Forbes dat Apple de eerste drie dagen na de lancering drie miljoen iPad mini’s en iPad 4’s verkocht, maar onduidelijk is hoeveel iPad mini’s nu precies over de toonbank zijn gegaan.

iPad mini kannibaliseert nauwelijks …

Veel analisten verwachtten vooraf dat de iPad mini een sterke invloed zou hebben op de ‘gewone’ iPad. Dit lijkt vooralsnog erg mee te vallen. Uit een onderzoek van Cowen dat werd gepubliceerd door AllThingsDigital, blijkt dat bij ruim vier op de vijf mensen die een iPad mini willen kopen dit niet ten koste gaan van een ander device. Slechts 17% geeft aan dat zij de iPad mini kopen in plaats van een ander device.

iPad mini kannibaliseert vooral met de PC

Opvallend genoeg lijkt het er op dat de iPad mini meer concurreert met de PC dan met tablets zoals het grote broertje, de iPad4. In het onderzoek van Cowen geeft42% aan dat de iPad mini ten koste gaat van de PC. InĀ  29% van de gevallen moet de iPad er aan geloven. Dit betekent dat de iPad mini dus maar in 5% van de gevallen concurreert met de iPad zelf. Dat klinkt overzichtelijk genoeg.

 

Microsoft kan dus dus zijn borst natmaken. Gelukkig krijgt de oude IT-reus steun uit onverwachte hoek. Steve Wozniak, mede-oprichter van Apple, stelt dat Microsoft inmiddels innovatiever is dan Apple. Ook beleggers lijken bekoeld van de voorliefde voor Apple. Na een periode van forse koersstijgingen is Apple na de top van ruim $700 inmiddels weer gezakt naar $520.