Apple nog steeds heer en meester op tablet markt

Apple nog steeds heer en meester op tablet markt

Apple en Samsung hebben 97% van de Nederlandse markt in handen.

Er komen steeds meer tablets op de markt. Toch slaagt Apple er bijzonder goed in haar superieure marktpositie te handhaven. In Nederland heeft Apple volgens cijfers van het GfK een marktaandeel van maar liefst 72,4%. Samsung volgt met 24,8%. Samen hebben Apple en Samsung dus 97% van de tablet markt in Nederland in handen. Van alle Android tablets is 90% in handen van SamsungĀ  Allaboutphones meldt dat er in Nederland elke maand zo’n 100.000 tablets over de toonbank gaan, ofwel zo’n 1,2 miljoen tablet per jaar.

Marktaandeel Apple wereldwijd zakt naar 50%

Wereldwijd doet Apple het een stuk minder goed. Het marktaandeel van Apple is in het derde kwartaal van 2012 volgens een onderzoek van IDC in een jaar tijd gedaald van 60% naar 50%. Vooral Samsung, Amazon en Asus zijn sterk gegroeid. Vooral de Samsung Galaxy Tab 10.1 doet het goed. Ook Amazon is succesvol met de Kindle Fire, terwijl Asus de Google Nexus 7 heeft. De onderstaande tabel geeft de verkoopcijfers van het derde kwartaal van 2012 en 2011.

 

Wie gaat Apple verslaan?

De vraag is dus: wie gaat het Apple nu echt lastig maken? De website Tabletsmagazine publiceerde onlangs een vergelijking tussen de iPad mini en de Nexus 7. De Kindle Fire komt binnenkort naar Nederland, maar krijgt minder goede recensies dan de Nexus 7. Uiteraard denkt Amazon daar zelf heel anders over, getuige onderstaande afbeelding. Een leuk voorbeeld van: Wij van WC-eend adviseren dus … juist, WC-eend.

De website Mashable meldt dat veel Amerikanen een tablet verwachten onder de kerstboom tijdens de feestdagen in december. Maar liefst de helft van de consumenten zou van plan zijn om een tablet aan te schaffen. Een jaar geleden was dit nog 10 procent. De Google Nexus 7 heeft de iPad verslagen als populairste tablet. Volgens het onderzoek is 33 procent van plan om een Nexus 7 aan te schaffen terwijl 30 procent voor de iPad gaat. 24 procent gaat toch voor de iPad Mini. De Microsoft Surface, Kindle Fire en Nook Tablet zijn het minst populair. De helft van de mensen die een tablet willen aanschaffen, geven dit kado aan iemand anders. 34% wil er een kopen voor zichzelf, en 20% wil er zowel een weggeven als voor zichzelf kopen.