Helft huishoudens tv met internet in 2013

Helft huishoudens tv met internet in 2013

Binnen 2 jaar helft van huishoudens TV met internet

Op het iMMovator event Connected TV en Consumentenzaken sprak Barbara Schouten van GfK de verwachting uit dat in 2013 een kleine 50% van de huishoudens in Nederland een televisie heeft met een internetaansluiting. De penetratie gaat overigens langzamer dan hetzelfde GfK ruim een jaar eerder voorspelde. Toen ging het GfK nog uit van een penetratie van 60% in 2013. Dit is deels te verklaren door de relatief  lange vervangingscyclus: de gemiddelde levensduur van een televisie bedraagt nog altijd gemiddeld 7 jaar, aldus Barbara Schouten. Toch zal met het bereiken van de penetratie van 50% een kritische massa worden overschreden.

 

 

Helft van de bezitters met internet TV gebruikt dit ook daadwerkelijk

Het bezitten van een televisie met internettoegang betekent nog niet dat gebruik wordt gemaakt van internet. Slechts 50% van alle bezitters van een televisie met internettoegang maakt daadwerkelijk gebruik van internet via de televisie. Dit blijft sterk achter bij bijvoorbeeld de tablet, die in 96% van de gevallen wordt gebruikt voor internet. Ook de gemiddelde tijd op internet is met 18 minuten laag. De tablet wordt met 65 minuten bijna vier keer zo lang gebruikt voor internet.

Ook op de langere termijn zal de consument liever zijn tablet gebruiken voor internet: 57% van de gebruikers verwacht zijn tablet meer te gaan gebruiken voor internet ten opzichte van 45% voor de televisie. Ook de smartphone zal – nog meer dan nu het geval is – worden gebruikt om te internetten.

 

 

Consument bereid om te betalen voor content

De bereidheid om te betalen voor content op de televisie blijkt groot: 45% van de gebruikers geeft aan te willen betalen voor Video-on-Demand. De traditionele videotheek krijgt het moeilijk. Het blijft uiteraard nog wel de vraag wie hier de grootste rol krijgt. De producenten (zoals Endemol), de zenders (RTL), de retailers (online videotheek) of toch nog broadcasters zoals UPC en Ziggo. Wie het weet mag het zeggen…..

 

Wie de hele presentatie van Barabara Schouten nog eens wil bekijken, zie de onderstaand video.

Barbara Schouten (GfK Retail and Technology) @ CMC Connected TV from iMMovator on Vimeo.