Google lanceert eigen ‘Flipboard’

Google lanceert eigen ‘Flipboard’

Google heeft op 8 december 2011 haar eigen ‘Flipboard’ gelanceerd. De dienst heet Google Currents, en is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar. Google zet hiermee een nieuwe stap in de markt voor ‘news aggregation’: een platform dat nieuws ontsluit uit diverse bronnen.

Google geeft uitgevers controle

Een belangrijk verschil tussen Flipboard en Google Currents is dat Google de uitgevers de mogelijkheid te geven om enige mate van invloed uit te oefenen op welke artikelen worden getoond. Uitgevers – maar ook simpele sites – kunnen via de website van google aangeven welke content zij willen aanbieden. Ook ik heb mijn site aangeboden bij Google. Het resultaat is hier te zien.

Geen ‘echte’ koppeling met sociale netwerken

Een groot nadeel van Google Currents is dat er niet, zoals bij Flipboard, een koppeling is met sociale netwerken waarbij de artikelen die gedeeld worden door vrienden in de app verschijnen. Het is – uiteraard – wel mogelijk om content te delen op die netwerken, maar de kracht van Flipboard vind ik zelf nu juist dat je ziet wat je vrienden lezen. Dit is wat mij betreft echt een essentieel onderdeel. Het zou mij echter niet verbazen als Google dit snel toevoegt. Op PaidContent werd al gemeld dat Google deze app wellicht iets te vroeg heeft gelanceerd.

Vergelijking met andere ‘news aggregators’

Google begeeft zich zoals gezegd met Google Currents net als Flipboard op de markt voor nieuws ‘aggregators’. Net als Flipboard wil Google met Currents een nieuwsoverzicht bieden aan de gebruiker. Current is echter nog wel iets minder gebruikersvriendelijk dan Flipboard. PaidContent heeft een interessant overzicht gemaakt met een vergelijking tussen Flipboard en andere partijen in deze markt.

Android app beter beoordeeld dan iOS versie

Opvallend is dat de Android app beduidend betere beoordelingen krijgt dan de iOS versie – zie de onderstaande beoordelingen binnen de appstore van Apple (links) en Android (rechts). Met name het relatief hoge aantal 1-sterren beoordeling bij de Apple appstore valt op. Mogelijk zijn de Apple gebruikers kritischer, of werkt de Android versie beter. Dit laatste lijkt niet onwaarschijnlijk, alhoewel ik zelf geen problemen heb ervaren met mijn iPad.

De gebruikelijke promotiefilm

Voor wie ook nog graag het promotiefilmpje van Google zelf wil zien, zie hieronder.