Groupon naar de beurs. Kopen?

Groupon naar de beurs. Kopen?

De Amerikaanse kortingssite Groupon gaat binnenkort naar de beurs. Groupon biedt kortingsacties van 50 tot 70 procent aan zijn leden, op voorwaarde dat voldoende mensen meedoen aan de acties. De participerende bedrijven betalen Groupon vervolgens een commissie van 30 tot 50 procent. Veel beleggers struikelen nu al over elkaar en er wordt gesproken over een nieuwe internetbubble die zou ontstaat. Terecht of onterecht?

Andrew Mason, oprichter van Groupon

Omzet en bezoek Groupon schiet omhoog

De omzet van Groupon is volgens gratis dagblad De Pers in een jaar tijd omhooggeschoten van $ 33 miljoen naar $ 760 miljoen in 2010. Meer dan vertwintigvoudigd dus. In het eerste kwartaal van 2011 werd al $645 verdiend. Ruim eenderde van de omzet is afkomstig van buiten de VS. Groupon zag zijn ledenbestand in 2010 stijgen van 3 miljoen tot vijftig miljoen. Het twee jaar oude Groupon biedt zijn leden dagelijks via e-mails kortingsbonnen aan voor onder meer restaurants, kledingzaken en pretparken.

Ook het aantal bezoekers van kortingssites in het algemeen, en Groupon in het bijzonder, kende afgelopen jaar een sterke groei. Het aantal unieke bezoekers van kortingssites in Europa steeg volgens ComScore van 13 miljoen naar 35 miljoen (bron: Emerce).

 

Verkeer naar kortingssite Groupon groeit sterk

Groupon al $15 miljard waard

Begin dit jaar haalde Groupon nog bijna 1 miljard dollar op bij private investeerders. Groupon wil in 2011 naar de beurs. In december heeft het snelgroeiende internetbedrijf nog een overnamebod van $6 miljard afgeslagen van Google. Volgens de New York Times is Groupon met een beursgang bezig waarbij Groupon op $15 miljard wordt gewaardeerd. De website SmartMoney stelt zelfs dat de waarde van Groupon zo’n $30 miljard zou bedragen.

Deelnemende bedrijven vaak ontevreden

Groupon heeft bewezen voor de deelnemende bedrijven veel klanten binnen te kunnen halen. Zoveel zelfs, dat de bedrijven klagen over de lage marges. Die zien immers slechts zo’n 25% van het originele bedrag terug. De helft wordt immers aan de klant gegeven als korting, de resterende helft gaat voor 50% naar Groupon. Tel uit je winst. In De Pers werd daar vorige week al een artikel aan gewijd. Ook het gerenommeerde TechCrunch kwam gisteren met een artikel genaamd: ‘Why Groupon is poised for Collapse‘.

  1. Een aanbiedingensite is eenvoudig te kopiëren. Het is geen daadwerkelijk onderscheidend business model. Google en Facebook zijn bijvoorbeeld is veel minder eenvoudig na te maken. Google vanwege de achterliggende techniek en indexering, Facebook vanwege de kracht van het netwerk. Het is dan ook niet voor niets dat concurrenten van Groupon zoals Aanbiedingvandag, actievandedag en livingsocial als paddestoelen uit de grond schieten.
  2. Als het beter gaat met de economie, is de kans dat bedrijven meedoen met Groupon minder groot. Techcrunch verwoordt dit als volgt: “The real risk for Groupon is that the economy improves to the point that businesses don’t have to resort to deep discounting.”
  3. Kortingsbonnen is risicovol. Het trekt ondernemers aan die snel geld willen verdienen, maar op het moment dat de kortingsbonnen ingewisseld moeten worden niet meer thuis geven. Ook de uitbetaling van de inkomsten die Groupon genereert naar de deelnemende bedrijven is risicovol. De uitbetaling geschiedt namelijk in drie tranches. In de woorden van TechCrunch: “They’re using money from new deals to pay for previous deals. They need to keep growing revenue.” De vergelijking met een pyramidespel is snel gemaakt.
  4. De prospectus vertelt ons niet zo veel. Althans, volgens SmartMoney. Die stelt daarover het volgende: “Absent from the IPO prospectus are key data, such as how many customers and merchants stick with the service and how many walk away. All that is offered are some “cumulative” numbers, such as 83 million subscribers, and 57,000 merchants.”

Conclusie: Groupon is een risicovolle belegging

De conclusie van dit verhaal is simpel. Beleggen in Groupon is zeer risicovol. Wellicht is er nog wel een graantje mee te pikken van een goede beursintroductie. Maar ik houd het bij de volgende constatering van TechCrunch:

“In many cases, running a Groupon can be a terrible financial decision for merchants. Groupon’s financials also raise questions about its ongoing viability. Buying Groupon stock could be as bad a deal for investors as running a Groupon offer is for merchants.”

Disclaimer: aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Ik beleg zelf wel, maar niet in Groupon. Dit is geen beleggingsadvies.