IAB: online advertentieomzet hoger dan TV

IAB: online advertentieomzet hoger dan TV

Uit het AdSpend Study onderzoek van IAB en Deloitte blijkt dat de mediabestedingen op internet in 2010 hoger waren dan op televisie. Bij het IAB zijn 32 uitgevers aangesloten die in totaal meer dan 4.000 websites hebben en naar eigen zeggen verantwoordelijk zijn voor 85% van het Nederlandse internetbereik. De online besteding bedroeg in 2010 in totaal € 962 miljoen ten opzichte van € 863 miljoen voor televisie. Dit is ruim 10% hoger.

 

Omzet online advertising internet groter dan TV (bron: IAB)

Meeste omzet zit in zoeken

Veruit het grootste deel van de bestedingen betreft zoekmachines zoals Google Adwords. Omdat Google een marktaandeel heeft in Nederland van 94%, betekent dit dat de omzet van Google Nederland ruim € 430 miljoen bedraagt.

 

Omzet online advertising in 2010 bedraagt € 962 miljoen

CPM blijft meest gebruikte model

Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds een zeer groot deel van de advertenties wordt ingekocht via het Cost-Per-Mille (CPM) model, waarbij de adverteerder betaalt per duizend impressies van de advertenties. Dit is opvallend, omdat Google Adwords wordt afgerekend op basis van Cost-Per-Click (CPC). De adverteerder betaalt dan een bepaald bedrag per bezoekers die op een betaalde link klikt. Deloitte verwacht voor de toekomst vooral veel Behavioral Targeting. Nu wordt daar slechts € 16 miljoen aan uitgegeven.

 

CPM nog steeds meest gebruikte afrekenmodel

Mediabureaus nog steeds machtige positie

Een opvallend nieuws uit het onderzoek is dat nog steeds de helft van de omzet loopt via de mediabureaus. 39% van de totale omzet wordt direct gespendeerd. De advertentienetwerken zoals AdLink Adfactor, Semilo en WebAd pakken slechts een klein deel van de markt: zo’n 10%.

 

Meeste online omzet gaat nog via mediabureaus

 

Bekijk de video

Bekijk de korte presentatie van het rapport door Joris van Heukelom, voorzitter van de IAB, over het rapport op Vimeo:

 

Deloitte IAB van Big Shots BV op Vimeo.