iPad: the magic touch

iPad: the magic touch

Voor veel uitgevers lijkt het de heilige graal. En soms zelfs de laatste stohalm. De iPad. De introductie van de iPad in Nederland overtreft alle verwachting. Maar geldt dit ook voor uitgevers? Betaalde apps leveren veel geld op. Maar vooral games zijn populair in de appstore. De apps van de traditionele uitgevers zijn nog geen gouden eieren gebleken. Herman Kienhuis van Sanoma meldde op 23 mei op het iMMovator Cross Media Cafe Tablets congres dat de omzet van iPad apps nog vooral komt uit advertising en dat de consumentenomzet nog tegenvalt. “Niet zo slecht dat we er meteen mee stoppen, maar het blijft wel achter bij de verwachting”, aldus Kienhuis.

Les 1: leren door te doen, begin klein.

De iPad is een nieuw medium. Sanoma heeft daarom als belangrijkste stelregel ‘Learning by doing’. Het is beter om te te klein beginnen, en de app steeds beter te maken.

Les 2: Regel je rechten

Sanoma meldde dat ze ervan uitgingen dat ze alle rechten hadden, maar dat dit een grote vergissing bleek. Zo lag het eigendomsrecht van de iPhone app bij de freelance ontwikkelaar. Ook beschikte Sanoma niet over de recepten van het Margriet kookboek.

Les 3: Focus op een ding

Start eenvoudig. Probeer niet te veel functionaliteit in de app te doen. Als je meerdere functionaliteiten wilt bieden, maak dan verschillende apps.

Les 4: Don’t copy the old medium, maar behoud het goede

De iPad is een nieuw medium en vereist een andere aanpak dan het traditionele magazine. Sanoma heeft echter ook geleerd dat het niet handig is om te veel voor de troepen uit te lopen. Gebruikers zijn echter nog erg gewend aan het oude medium. Sanoma “gelooft er nog steeds in dat wij niet het tijdschrift op de iPad moeten brengen, maar daar hebben we wel een nuance in aangebracht”, aldus Kienhuis.

 

Les 5: It’s all about touch

De iPad biedt een unieke gebruikerservaring. “Je moet dus niet alleen voor het oog, maar ook voor de vinger ontwerpen”, aldus Kienhuis. Zeker voor een traditionele uitgever dient hier alert op te zijn, omdat de designers vooral op het oog ontwerpen.

 

Les 6: Focus op grote platformen

Sanoma richt zich alleen op platformen met een minimale bereik van 500.000. Dit is de reden waarom de tablet apps van Sanoma nog niet op Andriod zitten. De mobiele sites van Sanoma zijn al wel geschikt voor Android.

Les 7: Zorg dat je in de toplijstjes in de App Store komt

De toplijstjes van de appstore hebben een zelfversterkend effect. Het is daarom belangrijk om snel in die lijst te komen. Dit betekent dat de promotie niet gefaseerd, maar zoveel mogelijk tegelijk ingezet dient te worden. Sanoma heeft hiervoor zijn eigen kanalen ingezet.

Les 8: Get feedback

Om de apps te verbeteren is het belangrijk om veel feedback van de gebruikers te krijgen. Kienhuis noemt dat de app van Goedele, waar de laatste pagina van het magazine een enquĂȘte is, zeer goed werkte.