Bereik Volkskrant stijgt tot boven 2 miljoen
Bereik volkskrant.nl verdrievoudigt binnen drie jaar
Het unieke bereik van de Volkskrant is volgens de cijfers van de STIR in januari 2010 op een recordhoogte uitgekomen van 2,3 miljoen unieke bezoekers per maand. De site is hiermee in een periode van drie jaar meer dan verdrievoudigd. Het uniek bereik van de Volkskrant bedroeg begin 2007 nog zo’n 800.000. Er ligt een aantal zaken ten grondslag aan deze groei. Er zijn diverse redesigns geweest, de Volkskrant heeft diverse themasites opgezet, en de archieven van de Volkskrant zijn opengezet.
Themasites
Een belangrijke oorzaak van de stijging die die Volkskrant in 2007 meemaakte, was de introductie van twee nieuwe themasites: Volkskrant Reizen en Hart&Ziel. Volkskrant Reizen is een site met de mooie Volkskrant reisverhalen uit de zaterdagbijlage, aangevuld met lokale, actuele tips van ‘Volkskrant-correspondenten’. De correspondenten zijn mensen die in het buitenland wonen en daar graag over schrijven voor de Volkskrant. Hart&Ziel richt zich vooral op e-coaching, en is gekoppeld aan de gelijknamige bijlage van de zaterdagkrant van de Volkskrant, en het televisieprogramma dat in samenwerking met de NCRV wordt gemaakt.
Openstellen archieven
Sinds augustus 2009 heeft de Volkskrant een groot deel van haar archieven opengesteld. Alle artikelen ouder dan 2 weken zijn gratis toegankelijk voor iedereen. In totaal zijn zo’n 800.000 artikelen gratis te lezen. De vindbaarheid in Google is hiermee sterk verbeterd. Dit heeft zijn effect gehad op het unieke bereik van de Volkskrant. Het aantal unieke bezoekers steeg na het openstellen van de archieven van zo’n 1,5 naar 2,0 miljoen.